Impact of Individual Decisions on Collective Efficiency: A Simulation Game Study in Industrial Engineering Classroom

Authors

Download

Abstract

This study aimed to analyze the impact of individual decisions on collective efficiency through a simulation game, as well as assess its potential to develop collaborative skills in graduate students of industrial engineering. A mixed-method approach with a non-experimental design was employed at a university in Lima (Perú), where students made production decisions under controlled conditions replicating cooperation versus individualism dilemmas. The results revealed that 75% of participants chose alternatives prioritizing their personal interests, leading to widespread frustration as they failed to obtain the expected bonuses in their continuous evaluation. This phenomenon occurred because the majority selected options favoring individualistic efficiency, violating the game's conditions, which limited a maximum of 20% of students from choosing these alternatives. Despite recognizing the negative effect of their decisions, only 50% admitted acting in their self-interest. These findings highlight the need to implement educational strategies that foster awareness of the importance of collaborative work, suggesting potential for methodologies that enhance both academic performance and professional preparation in synergistic environments.

Keywords:

educational simulation game in industrial engineering , individual decisions , collective efficiency , soft skills

Author Biography

Flor de María Milagros Tapia-Vargas, Universidad Ricardo Palma

Master en Ingeniería de la Producción (UFSC-Brasil) e Ingeniería Industrial (ULima-Perú).

References

Aguilera, A., Corrales, Y., Echezarra, A., y Torres, I. (2024). Estudio sobre la calidad del proceso de formación del futuro profesional en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Humanidades Médicas, 24(2), 1-23. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Basaldua, A., Casallo, S., Reyes, C., y Rojas, A. (2023). Formación por competencias en investigación científica basada en el diseño curricular en una facultad de medicina humana. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 5(4), 233–239. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0220

Bizzio, M., Guirado, A., y Maturano, C. (2022). Criterios para la selección y uso de simulaciones en un grupo de profesores de Ciencias Naturales en formación. Educación, 31(61), 9–26. https://doi.org/10.18800/EDUCACION.202202.001

Blokdyk, G. (2024). Mastering Hoshin Kanri. 5STARCooks.

Cruz, C., Jiménez, I., González, J., Vega, L., y Restrepo, D. (2018). Juegos de simulación en la enseñanza de la Ingeniería Industrial: caso de estudio en la Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito. Entre Ciencia e Ingeniería, 12(23), 48–57. https://doi.org/10.31908/19098367.3702

Deshpande, A., y Huang, S. (2011). Simulation games in engineering education: A state-of-the-art review. Computer Applications in Engineering Education, 19(3), 399–410. https://doi.org/10.1002/CAE.20323

Goldratt, E. M. (1990). Theory of Constraints. North River Press.

González, L., Gómez, C., Rodríguez, V., Fernández, S., y Vásquez, M. (2024). Investigación mixta: ¿qué es y qué no? Revista Colombiana de Psiquiatría. Publicación avanzada en línea. https://doi.org/10.1016/J.RCP.2024.04.002

Gou, Z., y Li, Y. (2023). Prisoner’s dilemma game model based on historical strategy information. Scientific Reports, 13(1), 1-11. https://doi.org/10.1038/S41598-022-26890-9

Hernández, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3), 1-3. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es

López, R., Calvo, J., y De la Torre, I. (2022). Teoría de juegos conductual y psicológica: una revisión sistemática. Retos Revista de Ciencias de La Administración y Economía, 12(24), 308–328. https://doi.org/10.17163/RET.N24.2022.07

Lorente, P. J., y Pereda, M. (2024). Experience the Prisoner’s Dilemma: a game-based learning tool. Dirección y Organización, 83(83), 18–27. https://doi.org/10.37610/NTVZY102

Martínez, O., y Salazar, J. (2023). Los Bienes comunes y el desafío de la preservación de los recursos naturales. Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 32(4), 183–200. https://doi.org/10.5281/ZENODO.10107629

Plancarte-Escobar, R. (2021). Uniendo los estudios de caso con la teoría de juegos. Revista mexicana de sociología, 83(4), 831–861. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032021000400831

Huamaní, M., y Vega, C. (2023). Efectos de la gamificación en la motivación y el aprendizaje. Horizontes Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 7(29), 1399–1410. https://doi.org/10.33996/REVISTAHORIZONTES.V7I29.600

Reyes, E. R., Arana-Cuenca, A., y Martínez, A. I. M. (2025). Recommendations for designing collaborative activities in online higher education: a systematic review. Journal of Technology and Science Education, 15(1), 4–17. https://doi.org/10.3926/JOTSE.2818

Rojas, M., Jaimes, L., y Valencia, M. (2018). Efectividad, eficacia y eficiencia en equipos de trabajo. Revista Espacios, 39(6), 1–11. https://www.revistaespacios.com/a18v39n06/a18v39n06p11.pdf

Sandí, J., y Bazán, P. (2021). Diseño de juegos serios: análisis de metodologías. E-Ciencias de La Información, 11(2), 80–106. https://doi.org/10.15517/ECI.V11I2.45505

Smallbone, D., Saridakis, G., y Abubakar, Y. (2022). Internationalisation as a stimulus for SME innovation in developing economies: Comparing SMEs in factor-driven and efficiency-driven economies. Journal of Business Research, 144(5), 1305–1319. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2022.01.045

Tapia, F. (2016). Aplicación de un juego de empresa como recurso didáctico para mejorar la enseñanza-aprendizaje del planeamiento y control de la producción según el modelo de teoría de restricciones. Paideia XXI, 5(6), 24–37. https://doi.org/10.31381/PAIDEIAXXI.V5I6.895

Tapia, F. (2024). Juego para mostrar los efectos de implementar Work-Standard y 5S en ensamble simulado. Ciencias Administrativas, 25, 152–152. https://doi.org/10.24215/23143738E152

Vlachopoulos, D., y Makri, A. (2017). The effect of games and simulations on higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 1–33. https://doi.org/10.1186/S41239-017-0062-1/FIGURES/1