Use of Didactic Strategies in Natural Sciences in the Context of Post Pandemic in Northern Chile

Authors

Download

Abstract

This study aims to analyze the main teaching strategies used by natural science teachers and their alignment with how students prefer to learn, in the context of returning to in-person education. It is a descriptive, non-experimental, cross-sectional study involving a sample of 60 science teachers and 60 secondary school students. Results show that the most commonly used strategies are observation, experimentation, the scientific method, and the use of concrete materials, with notable variations depending on the disciplinary area (biology, chemistry, or physics). The study highlights the urgent need for ongoing training in subject-specific didactics, disciplinary updating, and the promotion of student self-regulation. From the students’ perspective, there is a strong preference for methodologies that involve fieldwork and everyday learning contexts. These findings suggest the importance of developing a more reflective and didactically coherent approach to science education, aligned with the nature of science itself and the challenges of contemporary teaching.

Keywords:

teaching , didactics , teachers , students

References

Adúriz-Bravo, A. (2002). Acerca de la didáctica de las ciencias como disciplina autónoma. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1(3), 130-140. https://web.archive.org/web/20180410153209id_/http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen1/REEC_1

Agencia Calidad de Educación. (2024, 14 octubre). Informe Pisa 2022. https://s3.amazonaws.com/archivos.agenciaeducacion.cl/PISA+2022+Entrega+de+Resultados+final+final.pptx.pdf.

Álvarez, E., Henríquez, C., y Gutierrez, M. (2022). Estrategias didácticas para el aprendizaje de las ciencias naturales en contextos de pandemia: estudio de caso de profesores de Antofagasta. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria, 4(1), 99-124. https://doi.org/10.54802/r.v4.n1.2022.106

Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique; du savoir savant au savoir enseigné. La Pensée Sauvage.

Cofré, H., Camacho, J., Galaz, A., Jiménez, J., Santibánez, D., y Vergara, C. (2010). La educación científica en Chile: Debilidades de la enseñanza y futuros desafíos de la educación de profesores de ciencia. Estudios pedagógicos, 36(2), 279-293. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v36n2/art16.pdf

Cohen, L., Manion, L., y Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge.

Cuesta Moreno, L. M. (2019). El método científico como estrategia pedagógica para activar el pensamiento crítico y reflexivo. Ciencias Sociales y Educación, 8(15), 87-104.https://doi.org/10.22395/csye.v8n15a5

Etikan, I., Musa, S. A., y Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11

Gallego, A., Castro, J., y Rey, J. (2008). El pensamiento científico en los niños y las niñas: Algunas consideraciones e implicaciones. En CIIEC (Ed.), Memorias CIIEC (pp. 22-29).CIIEC.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill.

Israel, M., y Hay, I. (2006). Research ethics for social scientists: Between ethical conduct and regulatory compliance. SAGE Publications.

Iturralde, M., Bravo, B., y Flores, A. (2017). Agenda actual en investigación en Didáctica de las Ciencias Naturales en América Latina y el Caribe. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 49-59. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.905

Mallart, J. (2001). Didáctica: concepto, objeto y finalidades. En F. Sepúlveda y N. Rajadell (Coords.), Didáctica general para psicopedagogos (pp. 23-57). UNED.https://www.researchgate.net/publication/325120200_Didactica_concepto_objeto_y_finalidades

Miles, M. B., Huberman, A. M., y Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). SAGE Publications.

Mineduc. (2013). Módulos Didácticos, ciencias naturales, Marco referencial. Mineduc. https://centroderecursos.educarchile.cl/server/api/core/bitstreams/4c2a8ebf-742f-498d-92c3-6d8575003a0d/content

Mineduc. (2024, octubre 14). Curriculum Nacional. https://www.curriculumnacional.cl/portal/

Mineduc. (2024, octubre 14). Orientaciones didácticas en ciencias naturales. Mineduc https://www.curriculumnacional.cl/portal/Educacion-General/Ciencias-naturales/20951:Orientaciones-didacticas-Ciencias-Naturales).

Mineduc. (2025, abril 17). Curriculum Nacional: Priorización curricular. https://www.curriculumnacional.cl/portal/Priorizacion-Curricular-2023-2025/

Polit, D., y Beck, C. T. (2012). Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice (9th ed.). Wolters Kluwer Health.

Porlán Ariza, R. (1998). Pasado, presente y futuro de la didáctica de las ciencias. Revista Enseñanza de las Ciencias, 16(1), 175-185. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4152

Porlán Ariza, R. (2018). Didáctica de las ciencias con conciencia. Revista Enseñanza de las Ciencias, 36(3), 5-22. https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2018v36n3/edlc_a2018v36n3p5.pdf

Solsona, N., y Quintalina, M. A. (2021). Perspectivas metateóricas actuales en la didáctica de las ciencias y la emergencia del modelo de género. Bio-grafia,14(27). https://revistas.upn.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/15704

Tapia Peralta, S. (2024). Desarrollo de competencias en la didáctica de las ciencias naturales para la formación de profesores efectivos. Revista InveCom, 4(2), 1-28. https://doi.org/10.5281/zenodo.10562767

Urrutia, C., Bugueño, H., y Videla, R. (2023). Significados que construyen, en torno a la enseñanza de las ciencias, profesores de educación primaria que laboran en una comuna rural de la Región de Coquimbo, Chile. REXE- Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 22(49), 69-84. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1555