Criteria Of The Educational Establishments To Promote Students At Risk Of Grade Repetition In The Context Of Decree 67

Authors

Download

Abstract

A student’s promotion is an unsolved dilemma. In Chile, year 2018, Decree 67 was introduced, which must be implemented by primary and secondary educational institutions. This decree requires a collaborative work between different community actors, in order to put in practice, the monitoring of the students before failing class. In this context, the main target of this study is to analyze the criteria of the educational establishments in the decision to promote students at risk of repeating. The methodology used for this research is qualitative, with a phenomenological design. The technique applied is in-depth interviews with 20 participants, composed of teachers and directive teams from primary education. The results show that actions are executed that respond to a strategy with a preventive and integral approach, with continuous monitoring of the student’s situation, considering family and pedagogical factors as the main influences. Overall, the participants assess the execution of the decree as a gradual process that can be progressively adjusted, in addition that they consider it reasonable and flexible, though they suggest the necessity to adapt it to the individual circumstances of each student.

Keywords:

educational establishments , school promotion , promotion criteria , grade repetition

References

Alcocer, L., y Aguilar, A. (2021). Acercamiento al panorama internacional de la promoción automática y retención escolar en el nivel básico educativo: Una revisión sistemática. Revista Innovaciones Educativas, 23(35), 175–192. https://dx.doi.org/10.22458/ie.v23i35.3573

Bellei, C. (2007). Expansión de la educación privada y mejoramiento de la educación en Chile: Evaluación a partir de la evidencia. Pensamiento Educativo, 40(1), 1–21. http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/408/837

Bellei, C., Poblete, X., Sepúlveda, P., Orellana, V., y Abarca, G. (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Informe UNESCO, Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. https://www.researchgate.net/publication/296692418

Cabero, J., y Llorente, M. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 4-5. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/eduweb/v7n2/art01.pdf

Dávila, O., Ghiardo, F., y Medrano, C. (2008). Los desheredados: Trayectorias de vida y nuevas condiciones juveniles. (4), 51-52. Ediciones CIDPA. http://www.cidpa.cl/wp-content/uploads/2013/05/Desheredados.pdf

Decreto 67 de 2018. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://bcn.cl/3hg15

Driessen, G. (2020). Grade retention, grade repetition, holding back a grade. (3). 1-3. https://encyclopedia.pub/272

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201–229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Goos, M., Pipa, J., y Peixoto, F. (2021). Effectiveness of grade retention: A systematic review and meta-analysis. Educational Research Review, 34(1), 19-22. https://lirias.kuleuven.be/3476364&lang=en

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. 264-278. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/metodologia-de-la-investigacion.pdf

Katayama, R. (2014). Introducción a la investigación cualitativa. Lima: Fondo Editorial de la UIGV. https://clea.edu.mx/biblioteca/files/original/616f8a7df1823bd0b2a6db1bd1b621eb.pdf

Martínez-Otero, V. (2009). Investigación y reflexión sobre condicionantes del fracaso escolar. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 39(1-2), 11–38. http://redalyc.org/articulo.oa?id=27015065002

Martínez, V. (2016). Efecto de la repitencia sobre años de escolaridad alcanzados [Tesis de Magíster, Universidad de Chile]. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/144081/Mart%C3%ADnez%20Garrido%20Vania.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: Qualitative Social Research, 1(2). https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2385

McMillan, J. H., y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5ª ed), 148-150. Pearson. https://des-for.infd.edu.ar/sitio/upload/McMillan_J._H.__Schumacher_S._2005._Investigacion_educativa_5_ed..pdf

Ministerio de Educación, Unidad de Currículum y Evaluación. (2017). Fundamentos del Decreto 67: Normas mínimas nacionales sobre evaluación, calificación y promoción. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-263998_archivo_01.pdf

Ministerio de Educación, Unidad de Curriculum y Evaluación. (2019). Orientaciones para la implementación del decreto 67/2018 de evaluación, calificación y promoción escolar, 4 - 48. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/14279/orientaciones%20decreto%2067.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Educación, Centro de Estudios, Unidad de Estadísticas. (2019). Informe del sistema educacional con análisis de género 2018. (pp. 45-47). https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/18878/APUNTES%2010%20PMG%202018.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Ministerio de Educación, Centro de Estudios, Unidad de Estadísticas. (2020). Minuta variación de rendimiento escolar 2019. (pp. 3-6). https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2021/04/APUNTES-6_2020_f01.pdf

Ministerio de Educación. (2022). Orientaciones para el cierre del año 2022 y la planificación del 2023. Mineduc. https://www.supereduc.cl/wp-content/uploads/2022/11/DOCUMENTO-CENTRAL-ORIENTACIONES-CIERRE-DE-AÑO-2022.pdf

Muñoz, L., y Erdmann, L. (2013). Metodología de la investigación fenomenológica en enfermería. En Investigación cualitativa en enfermería: Metodología y didáctica 10, 36-38. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/51587/9789275318171_spa.pdf

Puga, I. (2011). Escuela y estratificación social en Chile: ¿Cuál es el rol de la municipalización y la educación particular subvencionada en la reproducción de la desigualdad social?, Estudios Pedagógicos, 37(2), 213–232. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200013

Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: Una mirada en conjunto. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficiencia y Cambio en Educación, 11(2), 33–59. https://www.redalyc.org/pdf/551/55127024002.pdf

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: Una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18(52), 39–49. https://www.scielo.org.mx/pdf/cuicui/v18n52/v18n52a4.pdf

Sánchez, A., Reyes, F., y Villarroel, V. (2016). Participación y expectativas de los padres sobre la educación de sus hijos en una escuela pública. Estudios Pedagógicos, 42(4), 347–367. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000400019

Superintendencia de Educación. (2023). Promoción: La importancia de contar con procedimientos claros, transparentes e inclusivos. https://www.supereduc.cl/contenidos-de-interes/promocion-la-importancia-de-contar-con-procedimientos-claros-transparentes-e-inclusivos/

Tamayo y Tamayo, M. (2006). Técnicas de investigación (2), (p.176). McGraw-Hill. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/227860/El_proceso__de_la_investigaci_n_cient_fica_Mario_Tamayo.pdf

Varguillas Carmona, C. S., y Ribot de Flores, S. (2007). Implicaciones conceptuales y metodológicas en la aplicación de la entrevista en profundidad. Laurus, 13(23), 249–262. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102313.pdf

Villalobos, C., y Béjares, C. (2017). Políticas de promoción y repitencia en Chile: Recomendaciones desde una mirada comparada (14). 1-4. CEPPE UC. http://ceppe.uc.cl/images/contenido/policy-briefs/CEPPE_N14-Politicas_de_Promocion_y_Repitencia_en_Chile-Recomendaciones_desde_una_Mirada_Comparada.pdf