Classroom Interaction and the Development of Oral Language in Three-Year-Old Children in a Children's School in Catalonia. An Exploratory Study

Authors

Download

Abstract

The development of oral language in early educational contexts is currently considered a priority issue associated with educational quality at these early educational levels. The aim of this research was to analyze the communicative and linguistic interactions in the classes of a teacher in a nursery school in Catalonia and to deepen in the conceptions and beliefs regarding oral communicative competence and the strategies she uses to favor it in the early childhood classroom. A semi-structured interview and the EVALOE-A scale were used to analyze classroom interactions, focusing on communicative and linguistic aspects. The results indicate the diversity of forms acquired by the strategies that promote the communicative development of 3-year-old children, considering nonverbal language and affective aspects, with the EVALOE-A scale being an important resource for assessing communicative strategies in the classroom.  One of the findings is the awareness of the different developmental rhythms of children, the adjustment of assistance to these and other differences, revealing improvable elements in the interactions from the intentionality and the value of children's protagonism and learning.

Keywords:

early childhood education , communicative interactions , oral language development , oral communicative competence

Author Biographies

Roxana Nora Acosta-Peña, Universidad de Antofagasta

Académica del Departamento de Educación de la Universidad de Antofagasta.

Marta Gràcia- Garcia, Universidad de Barcelona

Profesora del Departamento de Cognición, Desarrollo y Psicología de la Educación de la Universidad de Barcelona.

References

Andrade Benavides, L., y Shepelytska, L. (2025). El proceso de enseñanza y aprendizaje de la comunicación oral durante la Educación Básica: una revisión sistemática. Revista Enfoques Educacionales, 22(1), 122–146. https://doi.org/10.5354/2735-7279.2025.75571

Anguera, M. T. (1999). Observación en psicología clínica: aplicaciones (Vol. 5). Edicions Universitat Barcelona.

Bertoglio Salazar, M. y Piñango De González, M. (2024). Análisis de prácticas pedagógicas, con foco en la calidad de las interacciones en aulas de infantil. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(53), 227–244. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2672

Burchinal, M., McCartney, K., Steinberg, L., Crosnoe, R., Friedman, S. L., McLoyd, V., ... & NICHD Early Child Care Research Network. (2011). Examining the Black–White achievement gap among low‐income children using the NICHD study of early child care and youth development. Child development, 82(5), 1404-1420.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona, España: Paidós.

Bruner, J. (1986). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa.

Castillo, P.y Gràcia, M. (2022). Uso y desarrollo de la lengua oral en el aula rural: cambio de paradigmas educativos. Psicoperspectivas, 21(3). https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue3-fulltext-2689

del Rio M. J y Gràcia M (1996) Una aproximación al análisis: de los intercambios comunicativos y lingüísticos entre niños pequeños y adultos [An approximation of the analysis of the communicative and linguistic exchanges between young children and adults]. Infancia y Aprendizaje 75: 3–20.

Díaz-Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático: orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/ RGID.60813

Domènech Francesch, J. (2019). Elogio de la educación lenta (1a. ed.). Noveduc.

Ezell, H. K., & Justice, L. M. (2000). Increasing the print focus of adult-child shared book reading through observational learning. American Journal of Speech-Language Pathology, 9, 36–47.

Figueroa-Céspedes, I. (2020) La experiencia de aprendizaje mediado en la educación parvularia: Criterios para el enriquecimiento de las interacciones pedagógicas. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 7(1), 107-131. http://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/index

Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa (Vol. 8). Ediciones Morata.

Gable, S., y Isabella, R. A. (1992). Maternal contributions to infant regulation of arousal. Infant Behavior and Development, 15(1), 95–107.

Girolametto, L., Weitzman, E., y Greenberg, J. (2003). Training day care staff to facilitate children’s language. American Journal of Speech-Language Pathology, 12, 299–311. doi: 10.1044/1058-0360(2003/076)

Golinkoff, R. (1983): The Transition from Prelinguistic to Linguistic Communication, Hillsdale: Erlbaum.

Gràcia M (2001) Intervención naturalista en la comunicación y el lenguaje en ámbito familiar: Un estudio de cuatro casos [Naturalistic intervention in communication and language in family environment: A four cases study]. Infancia y aprendizaje 24: 307–24.

Gràcia M (2003) Comunicación y lenguaje en primeras edades: Intervención con familias [Communication and language in early years: Intervention with families]. Lleida: Milenio.

Gràcia, M. et al. (2010): “Intervención temprana en comunicación y lenguaje: colaboración con las educadoras y familias de dos niños”. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 30(4): 184-193 (en línea).

Gràcia, M., Jarque, M. J., Astals, M., & Rouaz, K. (2020). Desarrollo y evaluación de la competencia comunicativa en la formación inicial de maestros. Revista iberoamericana de educación superior, 11(30), 115-136.

Gràcia, M. et al. (2015a), Evaluación de la enseñanza de la lengua oral. Escala EVALOE, Barcelona, Graó.

Gràcia, M., Vega, F., y Galván-Bovaira, M. J. (2015b). Developing and testing EVALOE: A tool for assessing spoken language teaching and learning in the classroom. Child Language Teaching Therapy, 31(3), 287–304. https://doi.org/10.1177/0265659015593608.

Gràcia, M. (2018). La EVALOE-SSD como herramienta de autoevaluación y soporte a la toma de decisiones docentes para convertir las aulas de educación infantil y primaria en entornos comunicativos. En E. R. perspectivas, Signes, M; Carrerira Zafra, C; Kazmierczak,M (págs. 197-217). Editorial Academia del Hispanismo.

Gràcia, M., Casanovas, J., Riba, C., Sancho, M. R., Jarque, M. J., Casanovas, J., y Vega, F. (2022). Developing a digital application (EVALOE-DSS) for the professional development of teachers aiming to improve their students’ linguistic competence. Computer Assisted Language Learning, 35(3), 492-517. https://doi.org/10.1080/09588221.2019.1707690

Gràcia, M., Alvarado, J. M., Vega, F., Jarque, M. J., Castillo, P., y Adam-Alcocer, A. L. (2023). A digital tool designed to support secondary education teachers’ professional development and to develop students’ oral language competence. Computer Assisted Language Learning, 1-27. https://doi.org/10.1080/09588221.2023.2197963

Gràcia, M., Galván-Bovaira, M. J., Vilaseca, R., Rivero, M., y Sánchez-Cano, M. (2012). El cambio conceptual de dos maestras en relación con la enseñanza y el aprendizaje de la lengua oral a través de un asesoramiento: Un estudio de casos. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 32(4), 179-189. http://dx.doi.org/10.1016/j.rlfa.2012.05.006. Referencias 477

Gràcia, M., & Lacerda, C. (2019). La formación de maestros y la promoción de la competencia comunicativa de alumnos sordos. Revista Educação Especial, 33.

Gràcia M. y Sánchez-Cano, M. (2022). Competencia Comunicativa Oral. Su desarrollo en la escuela inclusiva: evaluación e intervención. Madrid: Giunti.

Guzmán-Simón, F y García-Jiménez, E. (2015). La evaluación de la alfabetización académica. Relieve, 21(1). https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5147

Gutiérrez Duarte, S., y Ruiz León, M. (2018). Impacto de la educación inicial y preescolar en el neurodesarrollo infantil. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(17), 33-51.

Heikkola, L. M., Alisaari, J., Vigren, H., y Commins, N. (2022). Requirements Meet Reality: Finnish Teachers’ Practices in Linguistically Diverse Classrooms. Journal of Language, Identity & https://doi.org/10.1080/15348458.2021.1991801 Education, 1–17.

Huttenlocher, J., Waterfall, H., Vasilyeva, M., Vevea, J., & Hedges, L. V. (2010). Sources of variability in children’s language growth. Cognitive psychology, 61(4), 343-365.

Iño, W. (2018). Investigación educativa desde un enfoque cualitativo: la historia oral como método. Voces de la Educación, 3(6), 93-110.

Jurado, F., Lomas, C., y Tusón, A. (2017). Las máscaras de la educación y el poder del lenguaje. Aula De Humanidades.

Justice L.M. y Ezell H.K. (1999) Vygotskian theory and its application to language assessment: An overview for speech language pathologists. Contemporary Issues in Communication Science and Disorders 26:111–18.

Justice, L. M. (2004). Creating language-rich preschool classroom environments. Teaching Exceptional Children, 37(2), 36–45. https://doi.org/10.1177/004005990403700205

Kramsch, C. (2020). Language as symbolic power. Cambridge University Press.

Leyva, D., Weiland, C., Barata, M., Yoshikawa, H., Snow, C., Treviño, E., & Rolla, A. (2015). Teacher–child interactions in Chile and their associations with prekindergarten outco mes. Child development, 86(3), 781-799. https://doi.org/10.1111/cdev.12342.

Lo Casale-Crouch, J., Vitiello, G., Hasbrouck, S., Aguayo, Y. C., Schodt, S. C., Hamre, B., ... y Romo, F. (2016). Cómo medir lo que importa en las aulas de primera infancia: un enfoque sobre las interacciones educadora-niño. Pensamiento Educativo, 53(1).

Marinac, J. V., Woodyatt, G. C., y Ozanne, A. E. (2008). Investigating adult language input and young children's responses in naturalistic environments: An Observational Framework. Child Language Teaching and Therapy, 24(3), 265-284.

Mashburn AJ (2008) Quality of social and physical environments in preschools and children’s development of academic, language, and literacy skills. Applied Developmental Science 12: 113–27.8

Mercer, N. (2010). The analysis of the classroom talk: Methods and methodologies. British Journal of Educational Psychology, 80, 1-14. https://doi.org/10.1348/000709909X4798

Mercer, N. (2013). The social brain, language, and goal-directed collective thinking: A social conception of cognition and its implications for understanding how we think, teach, and learn. Educational Psychologist, 48(3), 148-168.

Mercer, N., Marion J, Warwick P. (2020). Oracy education. En N. Mercer, R. Wegerif, & L. Major (Eds.), The Routledge international handbook of research on Dialogic Education (pp. 292-305). Routledge.

Mercer, N., Wegerif, R., Dawes, L., Sams, C., y Fernandez, M. (2023). How computers can help children think together about

Miles, M.; Huberman, M.; Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis. A methods sourcebook. California Sage

Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes - Gobierno de España, 2022) y catalana en educación (Generalitat de Catalunya, 2009)

Ondé D., Jiménez V., Alvarado JM. y Gràcia M. (2022). Analysis of the Structural Validity of the Reduced Version of Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory. Front. Psychol. 13:894327. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.894327

Pianta, R., La Paro, K., y Hamre, B. (2009). Classroom assessment scoring system. Brookes Publishing

Puentes Chávez, D. (2023). Intervención naturalista en el lenguaje oral, en el contexto del aula infantil. Revista Enfoques Educacionales, 20(2), pp. 85–104. https://doi.org/10.5354/2735-7279.2023.73221.

Ramírez-Abrahams, P., Patiño-Mora, V. y Gamboa-Vásquez, E. (setiembre-diciembre, 2014). La educación temprana para niños y niñas del nacimiento a los 3 años: Tres perspectivas de análisis. Revista Electrónica Educare, 18(3), 67-90. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-3.5

Riba, C. (2009). Mètodes d´investigació qualitativa. Barcelona: FUOC.

Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (1999). El cuestionario. Aspectos básicos sobre el análisis de datos cualitativos En: Metodología de la Investigación Cualitativa, 185-216.

Rojas-Drummond, S., Maine, F., Alarcón, M., Trigo, A. L., Barrera, M. J., Mazón, N., Vélez, M., y Hofmann, R. (2017). Dialogic literacy: Talking, reading and writing among primary school children. Learning, Culture and Social Interaction, 12, 45 62. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2016.09.005

Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.

Tigse, C. (2019). El Constructivismo, según bases teóricas de César Coll. Revista Andina de Educación, 2(1), 25- 28. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.1.4

Tomasello M (2003) Constructing a language: A usage based theory of language acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Tomasello, M. (2014): The new psychology of language: Cognitive and functional approaches to language structu re, New York: Psychology Press

Van Der Wilt, F., Bouwer, R., y Van Der Veen, C. (2022). Dialogic classroom talk in early childhood education: The effect on language skills and social competence. Learning and Instruction, https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101522

Villalta Páucar, M. A., Martinic Valencia, S., y Guzmán Droguett, M. A. (2011). Elements of Didactic Interaction in the Classroom that Contribute to Learning in a Vulnerable Social Context. Revista mexicana de investigación educativa, 16(51), 1137-1158.

Villalta-Paucar, M. A., Martinic-Valencia, S., Assael-Budnik, C., y Ruff, N. A. (2018). Presentación de un modelo de análisis de la conversación y experiencias de aprendizaje mediado en la interacción de sala de clase.

Vygotsky, L. S. (1986). Concrete human psychology [Written 1929]. Soviet Psychology, 27(2), 53-77.

Walker, D., Sepulveda, S., Hoff, E., Rowe, M., Schwartz, I., Dale, P., Peterson, C., Diamond, K., Goldin-Meadow, S., Levine, S., Wasik, B., Horm, D., y Bigelow, K. (2020). Language intervention research in early childhood care and education: A systematic survey of the literature. Early Childhood Research Quarterly, 50, 68–85. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.02.010

Yin, R K. (2009), Case Study Research. London: Sag clase. Revista Educación, 87-104.

Zabalza, M. Á. (2020). Calidad en la educación infantil (Vol. 72). Narcea Ediciones.